CENTRAL GROUP blog

25. 4. 2017

Přehled pražských brownfieldů aneb kde se bude Praha rozvíjet

Jak jsme slíbili, druhý díl seriálu. Pojďme se tedy podívat podrobněji na jednotlivá vybraná území, která jsou buď stávajícími brownfieldy, nebo se jedná o jiné transformační plochy. Každopádně se jedná o lokality, kde se v nejbližších letech začne něco dít, ať už se jedná o výstavbu bytů, komerčních prostor či jinou úpravu těchto nevyužitých a zanedbaných ploch. Na některých jsou již konkrétní plány, na jiných je zatím jejich osud ve hvězdách.

Nové Vysočany

Lokalita Nové Vysočany se nachází v rovinatém terénu v okolí údolí Rokytky a mezi železničními tratěmi vedoucími z Prahy do Lysé nad Labem a z Prahy do Kolína. Hlavními tepnami této bývalé významné průmyslové oblasti jsou ulice Poděbradská a Kolbenova. Tento brownfield se již nyní postupně mění v novou rezidenční čtvrť. Mělo by zde postupně vzniknout lokální městské centrum Prahy. Svou rozlohou 250 hektarů je tato část hlavního města srovnatelná s řadou současných okresních měst. V blízké budoucnosti zde bude bydlet, pracovat a žít okolo 40 tisíc nových obyvatel. Změna tohoto území je srovnatelná se změnami, kterými před pár lety prošel například Anděl na pražském Smíchově.
Central Group zde před časem koupil pozemky areálu Barvy Tebas, který je doposud funkční a jsou zde drobné provozy a sklady. Rozloha tohoto areálu 23.000 m2. Již v minulosti zde realizoval velmi úspěšný bytový projekt Nademlejnská, který je na kraji této lokality v pražském Hloubětíně. Další významné plány týkající se rezidenčního bydlení má Central Group v areálu Tesly Hloubětín na Poděbradské ulici. Central Group zde zvažuje přepracovat stávající studii polyfunkčního projektu na projekt s rezidenční funkcí včetně komerčních prostor v přízemí bytových domů. Areál podniku je nyní využíván jako kancelářský a skladovací komplex a svému účelu bude sloužit ještě řadu let, po kterou bude probíhat již započatá změna územního plánu.

Nákladové nádraží Žižkov


Jedná se jeden z vůbec nejlukrativnějších brownfieldů v Praze. Areál bývalého nádraží dnes již neplní svůj účel a jeho pozemek je rozdělen mezi několik vlastníků. Severní část nádraží vlastní společnost Central Group. Ve spolupráci s architektem Jakubem Cigerem se zde připravuje celá nová městská čtvrť (Parková čtvrť) s velkým veřejným parkem, mateřskou školkou a množstvím obchodů, restaurací a další občanské vybavenosti. Konkrétní architektonická podoba vzejde z architektonického workshopu, který momentálně probíhá.


Zálesí Krč

Pozemky naproti Thomayerově nemocnici by měly být v budoucnu využity pro vybudování nové stanice metra trasy D. Areál v sousedství těchto pozemků, který je doposud využíván jako administrativní a ubytovací centrum dozná výrazných změn. Nový projekt v Krči nabídne dlouhodobější ubytování hotelového typu a nahradí současnou ubytovnu, která neodpovídá dnešním požadavkům na moderní ubytování. Pozemek o rozloze více než 37 tisíc m2, kde nyní stojí ubytovna a kanceláře, koupil Central Group od Pražské správy nemovitostí. Pro nadcházejících minimálně pět let se počítá s částečnou modernizací a pronájmem získaných prostor pro kanceláře nebo sklady.

Kavčí Hory


Pozemek v sousedství nejvyšší pražské budovy City Tower patří mezi další nevyužité plochy, které jsou přitom prakticky v centru města. Central Group zde připravuje ve spolupráci s architektem Josefem Pleskotem unikátní rezidenční projekt, který výrazně rozšíří množství veřejné zeleně v lokalitě a dotvoří panorama Prahy. Soutěže se zúčastnilo jedenáct architektonických ateliérů a v porotě zasedli architekti, zástupci akademické sféry, IPR Praha i zástupce památkářů. Na pozemku dříve byly garáže a sklady. V současné době je pozemek po nákladné a náročné dekontaminaci připraven k výstavbě.


Westpoint CG

Momentálně v tomto areálu Central Group pronajímá skladové a kancelářské budovy. Areál firma koupila přibližně před třemi lety od rakouského investora Immofinanz. V dlouhodobém horizontu se firma netají svým záměrem vybudovat na místě současného Westpoint Distribution Parku zcela novou městskou čtvrť s vynikajícím spojením do centra města i na letiště.

Západní Město
Jedná se o největší lokalitu pro plánovaný rozvoj, na jejímž území se nachází i několik malých brownfieldů. Rozprostírá se na pláni kopce Kopanina v katastrálním území Stodůlek a Třebonic, západně od stanice metra Stodůlky a jižně od Rozvadovské spojky. Jižní hranice lokality vede podél Dalejského potoka a až k Jeremiášově ulici okolo skanzenu Řepora. Západní hranice vede od obchodního areálu Avion Shopping Park přes Chabry ke Krtni. Tato největší plocha by měla postupně nabídnout až 10 tisíc nových bytů. S lokalitou sousedí již zavedené nové čtvrti na Zličíně (Metropole Zličín) nebo právě realizovaný projekt Jižní výhledy v pražských Stodůlkách. Oba tyto projekty realizuje Central Group.

Motolský háj

Zajímavou lokalitou, která by měla projít v dohledné době zásadní proměnou je lokalita v okolí Plzeňské ulice u Motolského háje. Institut plánování a rozvoje zařadil v rámci návrhu Metropolitního plánu tuto lokalitu mezi prioritní rozvojová území. Budoucí podoba zatím není známa.

Radlice

V blízkosti stanic metra Radlická a Jinonice jsou poměrně rozsáhlé pozemky, které spadají do kategorie brownfieldů. Asi nejznámější je areál bývalé továrny na letecké a automobilové motory Walter, který se již nyní mění na novou městskou čtvrť. Budou zde jak administrativní budovy, tak i bytové a rodinné domy.


Smíchovské nákladové nádraží

Rozloha bývalého smíchovského nákladového nádraží má více než 20 hektarů. Mělo by zde od roku 2018 vznikat nová čtvrť pro zhruba 3500 obyvatel.  Budovy pro rezidenční bydlení doplní i administrativní budovy, obchody či restaurace. Součástí projektu je také park o rozloze 14 tisíc metrů čtverečních a bulvár se stromořadím o šířce 28 metrů.

Bohdalec - Slatiny

Poměrně rozsáhlá oblast v okolí pražského Bohdalce by v budoucnu měla nabídnout bydlení až pro 30 tisíc lidí.  Jedná se tedy o jednu vůbec nejvýznamnější rozvojovou lokalitu v Praze, která je bývalou dělnickou oblastí. Drtivou většinu výstavby by měly tvořit bytové domy. S urbanistickou studií se zatím počítá jako s podkladem pro připravovaný Metropolitní plán hlavního města.

Nový Opatov

V těsné blízkosti stanice metra C Opatov na území Prahy 11 je naplánována do roku 2020 výstavba nového komplexu administrativních budov a bytového domu. Lokalita se bude stavebně dál rozvíjet, jakmile dojde ke schválení Metropolitního plánu.

Malešice

Sedmihektarový brownfield v Malešicích plánuje investor přeměnit na domov pro přibližně 2600 lidí. Nyní se probíhají přípravy budoucí podoby projektu.


Letňany

Stanice metra v Letňanech je relativně vzdálena od bytové zástavby. Do budoucna by se však právě okolí této stanice trasy metra C mělo začít stavět. Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy v rámci přípravy Metropolitního plánu zařadil tuto lokalitu jako jednu z prioritních a měly by zde vyrůst právě bytové domy.

Nové Bubny


Bývalé nákladové nádraží v pražských Bubnech je zatíženo stavební uzávěrou, nicméně vedení pražského magistrátu nyní jedná o zrušení stavebních uzávěry, což by umožnilo výstavbu dlouho plánované nové čtvrti.

Masarykovo nádraží


Nový investor zde plánuje postavit celkem osm budov na pozemcích nacházejících se v sousedství Masarykova nádraží a autobusového nádraží na Florenci. Mělo by se jednat převážně o administrativní budovy a celkem zde vznikne zhruba 70 tisíc metrů čtverečních administrativní plochy.

Zaujal vás tento post? Přečtěte si první díl.

Žádné komentáře:

Okomentovat