CENTRAL GROUP blog

16. 6. 2017

Probouzíme žižkovské Nákladové nádraží - plánujeme Parkovou čtvrť

128 tisíc metrů čtverečních. Pro zjednodušení cca tři Václaváky vedle sebe. To je prostor, na kterém v severní části Nákladového nádraží plánujeme během tří let začít stavět novou čtvrť, novou část Žižkova. Bydlení pro zhruba pět tisíc lidí, novou mateřskou školku, spoustu občanské vybavenosti, velklý park, množství zeleně včetně jezírek a hodnotný veřejný prostor. Odhadovaná investice: devět miliard korun. Je to obrovská výzva i odpovědnost v jednom. Největší projekt v naší 23leté historii. Takže to bereme sakra vážně :-).

Dneska je to jedno z největších parkovišť v Praze. Za pár let by tam měla stát jedna z nejzelenějších čtvrtí metropole.

Urbanistickou studii nám vytvořil přední český architekt Jakub Cigler. Záměr zněl jasně. Chceme stavět nižší a subtilnější budovy než plánoval náš předchůdce (předchozí majitel získal povolení na výstavbu mohutného obchodního a kancelářského centra). Oproti původnímu projektu chceme snížit dopravní zátěž oblasti a podle našich kalkulací by se to mohlo podařit až o šedesát procent. Chceme vytvořit hodnotný veřejný prostor, ve kterém se bude jeho obyvatelům i lidem z okolí dobře a kvalitně žít. Chceme vybudovat 14000 metrů čtverečních velký park, jež propojí Židovské pece, pozemek za nákladovým nádraží a peší osou se zelení opticky Parkovou čtvrť napojí i na nejpopulárnější park na Praze 3 – Parukářku. A konečně chceme dotvořit Basilejské náměstí a uzavřít jej architektonicky zajímavou stavbou.
I díky Parkové čtvrti povede Žižkovem zelený pás delší než Olšany. 


Ohledně architektonického zpracování jsme oslovili nejvýznamnější česká architektonická studia. Možnost podílet se na tak zásadním projektu si nechal málokdo ujít, takže se nám sešlo  37 architektonických konceptů. Nakonec jsme vybrali jedenáct, které se budou střídat na vnější podobě jednotlivých bloků a zajistí tak pestrost celého projektu. Takže malá ochutnávka. Líbí se Vám?
Jeden z návrhů, jak by mohlo vypadat Basilejské náměstí.
Koncept architektonického studia ADSN by měl tvořit pohled ze Želivského ulice. Od ruchu způsobeného dopravou by jej měly oddělit dvě řady stromů.

Koncept architektů z ateliéru Aulík Fišer bude tvořit jedno z nároží na nové pěší zóně. 

Návrh budovy z dílny architektonického týmu Centra Group.

Pokud něco pojmenujeme Parková čtvrť, park to opravdu musí být. Takže na zeleň klademe opravdu důraz :-). V tomto konkrétním příkladě se jedná o koncept architekta Jakuba Ciglera.

Jeden z konceptů kanceláře Chybik+Kristof, který se objeví v blocích sousedících s budovou Nákladového nádraží.

Parková čtvrť tak má již velmi konkrétní obrysy. Do její finální podoby ale přesto bude moci promluvit i veřejnost.

7 komentářů:

  1. Dobrý den, rád bych se zeptal jak bude nahrazeno zrušené parkovaní na části Basilejského náměstí??Obecně by mě zajímala otázka řešení dopravy v klidu. Děkuji Růžička.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, v blízkosti Basilejského náměstí by mělo vzniknout velké podzemní parkoviště, které bude k dispozici i lidem, kteří nebudou bydlet v Parkové čtvrti.

      Vymazat
    2. Pod budovami skladů jsou rozsáhlé podzemní prostory. S těmi tedy počítáte pro zřízení parkoviště? Proč nechcete stavět více do výšky? Ničemu by to přece nevadilo.

      Vymazat
    3. Zdravím,
      parkoviště budou v podzemí všech bytových domů. Na naší části pozemku žádné skladové a podzemní prostory nejsou. Vlastníme část pozemku na sever od budovy Nákladového nádraží. Jsme příznivci výškové výstavby, podle našeho názoru do města jako je Praha jednoznačně patří a právě pozemek jako je ten po bývalém nákladovém nádraží, je pro to ideální. Nicméně za situace, kdy se velká část lidí z okolí velmi negativně vymezovala proti výškovým kancelářským budovám nad původně zamýšleným obchodním centrem, by myslím nebylo reálné prosadit zde bytový projekt s výškovými stavbami.

      Vymazat
  2. Zase se ptají lidé co tomu bohužel nerozumí. Když developer staví v Praze musí stavět určitý počet parkovacích míst k větším bytům. Stavět do výšky, aby měl někdo výhled na hrad je pro urbanisty oříšek a pro sousedy nepřípustné. Otázkou spíš je, jak žižkov koněvova ulice, želivského, olšanská zvládne dalších 5 tisíc bytů navíc to je 5.000 aut každé ráno, není tu metro, tramvaje už tak jezdí přecpané, to nevyřeší nové ostrůvky. Stávající lékaři jsou přeplněni, kdo přijme 5.000 nových občanů Prahy do škol, školek, nemocnic. Máte v plánu v místě vybudovat školu, školku,lékaře, obchody, restaurace a hlavně infrastrukturu, aby se v daném místě netvořila každé ráno dopravní zácpa???

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oproti původnímu projektu, který jsme odkoupili od původního vlastníka lokality, přináší náš projekt o 60 procent nižší dopravní zatížení. Od samého počátku samozřejmě jednáme s městskou částí, která je pro nás partnerem. Dohodli jsme se na způsobu řešení co nejoptimálnějšího příjezdu k lokalitě tak, aby doprava co nejméně zatěžopvala okolí a na řešení želivského ulice tak, aby odstínila co nejvíce hluku z této rušné ulice i pro stávající obyvatele v protejších domech a také na tom, že na naše náklady vybudujeme šestitřídní mateřskou školu se zahradou a vlastní vývařovnou a převedeme ji zdarma do majetku obce. V rámci projektu vybudujeme také velký park a množství veřejné zeleně. Obavy z ranních kolon souvisejících s rezidenčními projekty jsou povětšinopu přehnané. Podívejte se v ranní špičce do našeho projektu Residence Garden Towers na Olšanské, kde bydlí 700 domácností a mají dva vjezdy a výjezdy z garáží. Žádná ranní ani odpolední špička se zde nekoná. Lidé totiž odjíždějí a přijíždějí v různých časech. Už dávno se neživíme všichni v továrnách, kde se začíná a padla ve stejný čas :-)

      Vymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat