CENTRAL GROUP blog

21. 9. 2017

Brownfieldy: Místa, ze kterých pryští život

Dlouho byly považovány za jakousi jizvu na kráse. Pozůstatek doby průmyslové, který hyzdící městská centra. Teď se z nich staly žíly plné čerstvé krve, které při úspěšné transformaci oživují svá města novou dávkou potenciálu. Brownfieldy. Plochy, jejíž proměna může v následující dekádě zásadně oživit tvář mnoha měst, Prahu nevyjímaje. A protože se hodí inspirace úspěšnými, podívali jsme se na pár úspěšných proměn a připravili malý seriál. V jeho prvním dílu se tak podíváme do Lille, kde vznikl nádražní uzel pro rychlovlaky TGV, do Londýna, kde na kraji Temže proměnili bývalé doky v tepající finanční distrikt a konečně za sousedy do Bratislavy, kde zrevitalizovali průmyslovou zónu na břehu Dunaje,.



Příklad I. - Lille


Francouzské Lille dostalo na přelomu 80. a 90. let skvělou příležitost k rozvoji. Toto do té doby špinavé průmyslové město se mělo proměnit ve významnou křižovatkou železničních vlaků TGV. Veškerá doprava zde byla napojena tento nový železniční uzel a vzniklo tak moderní centrum města, které se nazývá Eurolille. Najdeme zde obchodní a kongresové centrum, rezidenční část, kancelářské prostory, nebo třeba hotel. Doprava se zde kříží mimoúrovňově a jednotlivé stavby tvoří jakýsi most přes tento frekventovaný dopravní uzel. Historické centrum města spojuje s touto moderní tepnou rozlehlý park, takže jsou obě oblasti esteticky odděleny.


Jedná se o úspěšný příklad, jak může proměna železničního uzlu vnést život do chátrající části města a celkově pozvednout atraktivitu města zatíženého dříve těžkým průmyslem. Na druhou stranu, přes celkový úspěch se architekti dopustili několika chyb, obyvatelé postrádají více zeleně a některé veřejné prostory jsou předimenzované a „neměstské“.

Příklad II. - Londýn


Projekt Canary Wharf  je navržen tak, aby vyhověl prosperujícímu finančnímu sektoru a vdechl nový život do bývalých londýnských Docklands, hlavní plán pro jeden z největších městských revitalizačních projektů v moderní době vytvořila známá architektonická kancelář SOM. A práce se jí opravdu povedla.

Plán identifikoval 20 stavebních objektů rozdělených do několika okrsků a vytvořil silnou síť veřejné dopravy a živé veřejné sféry. SOM navrhla několik klíčových budov a spolupracovala s umělci, aby vytvořila jedinečné veřejné náměstí, zahrady a uliční nábytek na míru v celé oblasti. Projekt byl nesmírně ekonomicky úspěšný. Canary Wharf je nyní prosperujícím pracovním a maloobchodním centrem východního Londýna a katalyzátorem jeho širší obnovy. Proměna chátrajících doků ve čtvrť prosklených kancelářských budov a luxusních apartmánů a loftů. Schématický urbanismus „po americku“ postavený na maximální výtěžnosti území.


Příklad III. - Bratislava


Eurovea je název bratislavského developerského projektu, které leží na levém břehu Dunaje, v blízkosti mostu Apollo a budovy Tower 115, na místě kdysi nepřístupné průmyslové zóny a spojuje nábřeží s centrem města. Projekt zahrnuje obchodní centrum i kancelářské prostory, byty, hotel i největší podzemní parkoviště. Téměř dvě třetiny plochy tvoří zeleň a veřejná prostranství.


Celý projekt byl dokončen a otevřen v roce 2010. Kromě apartmánů a bytů jsou zde i kanceláře, hotel Sheraton a obchodní centrum, které se může pyšnit největší souvislou skleněnou střechou ve střední Evropě. Od dokončení promenády se z ní stala nejoblíbenější rekreační část nejen pro obyvatele Bratislavy, ale i pro turisty. Jedná se o komerčně úspěšnou proměnu nevzhledné části bratislavského přístavu a skládek. Slovo „komerční“ vyjadřuje takřka všechno – od architektury po urbanismus. Přesto kladem jsou příjemné veřejné prostory – park na nábřeží s fitness aktivitami – a nové náměstí před Slovenským národným divadlem.

Autor: Libor Monhart, hlavní architekt společnosti Central Group

Žádné komentáře:

Okomentovat