11. července 2019

Sál naplněný k prasknutí. Na přednášku Jiřičné v centru DOX přišly stovky lidí, výstava pokračuje

Eva Jiřičná se svými spolupracovníky ze studia AI DESIGN během středeční přednášky v Centru současného umění DOX
Ve středu večer se v Centru současného umění DOX v pražských Holešovicích uskutečnila živá prezentace projektu Centrum Nového Žižkova, kterou přišla osobně představit jeho spoluautorka a světoznámá česko-britská architekta Eva Jiřičná. Zájem byl tak vysoký, že lidé zcela zaplnili multifunkční sál Centra s kapacitou 550 míst. Na koho se nedostalo, nemusí zoufat - až do 12. srpna může v DOX navštívit výstavu přibližující celoživotní dílo světově uznávané architektky.


Setkání s Jiřičnou, která s sebou přivedla i své spolupracovníky z pražského studia AI DESIGN, mimo jiné ukázalo, jak širokou skupinu lidí její návrh oslovil. Architektku potěšil zejména  zájem mladých lidí, odhadem dvacátníků, kteří si přišli její přednášku poslechnout. V hledišti však byly k vidění snad všechny možné generace, což jen podtrhuje, jak moc dokázaly rozvlněné žižkovské věže oslovit veřejnost. „Je to velmi krásný projekt a přeji Vám, aby se skutečně postavil,“ zaznělo mimo jiné během následné diskuze v závěru přednášky.

Přednáška architektky Jiřičné k Centru Nového Źižkova
přilákala do DOX stovky lidí napříč generacemi
Jiřičná si během prezentace projektu mimo jiné postěžovala na přístup úřadů, které často svazují architektům ruce mnoha podmínkami. Brzdí tím podle ní kreativitu architektů, kteří by jinak mohli přijít s mnohem zajímavějším řešením daného místa. Jejich pocit při takovém zadání soutěže přirovnala ke svěrací kazajce. „A co jiného může vzejít ze svěrací kazajky než vězeň?“ posteskla si.

Diskutující se zajímali zejména o technická řešení stavby, například zda počítá s parkovacími místy pro automobily. „Víte, já hrozně ráda jezdím autem, ale dnes už s ním do centra Londýna nemohu, protože je to starý diesel… To je celosvětový trend a věřte, že Praha má oproti Londýnu skvělou hromadnou dopravu,“ vysvětlila architektka, proč se v návrhu na Centrum nového Žižkova parkováním zatím vůbec nezabývala. Při realizaci projektu se však počítá s vybudováním minimálně tisícovky podzemních stání dle platných předpisů.

Jiřičná rovněž poukázala na výhodnost zahušťování měst namísto jejich rozprostírání dál do krajiny, což s sebou mimo jiné nese i vyšší efektivitu a lepší využití hromadné dopravy. Právě připravenost infrastruktury na překotný rozvoj v místě zajímala dalšího z diskutujících. V tu chvíli si vzal slovo Dušan Kunovský, šéf a zakladatel společnosti CENTRAL GROUP, která za projektem coby investor a vlastník dotčených pozemků stojí. „Lokalita je už nyní velmi dobře dopravně obsluhována. Je v pěší dostupnosti na metro, ke stanici Želivského jsou to tři minuty chůze. A také zde jezdí několik linek tramvaje včetně slavné devítky s několikaminutovými intervaly,“ připomněl.

Lidé ocenili estetiku projektu


Vedle technických věcí padlo i několik dotazů na samotnou estetiku projektu. Jiřičná vysvětlila, že mnohé věci vznikly ze samotné podstaty jejich práce, kdy se například vyhýbají protislunečním fóliím na skleněných plochách, s nimiž tak ráda ve svých návrzích pracuje. „Nenávidím ty různé šedé, zelené a podobné fólie na sklech,“ uvedla. Tvar balkónů, které rozvlněné věže tolik charakterizují, je tak mimo jiné dán požadavkem na maximálně možné přirozené zastínění celoplošných oken, ale také reflektuje a ovlivňuje chování budovy při větrném počasí tak, aby nevznikaly větrné víry.

Podvečerní akci uvedl Dušan Kunovský,
šéf a majitel CENTRAL GROUP
A co ty korunky na střeše, mají nějakou funkci? „Ta korunka je v tomto okamžiku symbolická, poněvadž na té střeše – až ten projekt dotáhneme do konce – bude mnoho technického zařízení, které budeme chtít nějakým způsobem zcivilizovat. Opravdu nenávidím, když se podíváte z aeroplánu, nebo odněkud z vyšších míst v Praze dolů a vidíte všechny ty strašné krabice, kondenzátory a všechen ten čurbes, který na těch střechách existuje,“ vysvětlila Jiřičná. „Detailně jsme to v návrhu zatím neřešili, jen jsme si říkali – Praha, korunovační město, stověžaté město – tak se tam ta korunka objevila jako symbol,“ dodala.

Jiřičná připustila, že do finální verze může projekt projít ještě několika změnami, mezi lodžiemi například mají přibýt přepážky, které nyní ve vizualizacích chybějí. „Toto je první verze, takové mimino. Víte, s návrhy je to jako s malými dětmi, které musíte vypiplat od začátku, naučit je mluvit, chovat se… I tady se mnohé může ještě přizpůsobit, změnit,“ uvedla k zaznívající veřejné kritice i ze stran některých úřadů. Ty kritizují zejména to, že věže ovlivňují stávající panorama Prahy. „Nevím, proč by neměly být nové zajímavé stavby vidět,“ posteskla si Jiřičná.

Následně rozesmála publikum svou naprosto jistou odpovědí na dotaz, zda v Praze existuje místo či lokalita, na jejíž přeměně by se sama chtěla podílet. „Já bych ráda přestavěla Novou scénu Národního divadla,“ odpověděla bez sebemenšího zaváhání a sklidila za to potlesk sálu. „Ale musím říct, že jsem se zúčastnila několika diskusí, kde bylo mnoho mladých architektů, a ti všichni mě skoro ukamenovali. Dnešní mladé generaci se brutalismus velice líbí,“ dodala. „Já v tom mám ale úplně jasno.“

Návrh Jiřičné a spol. uspěl v mezinárodní architektonické soutěži


Projekt, který v rámci doprovodného programu k probíhající výstavě v Centru současného umění DOX Jiřičná ve středu představila, zvítězil v mezinárodní architektonické soutěži na řešení lokality nyní zastavěné nevyužívanými telekomunikačními a kancelářskými budovami. Ty získal největší rezidenční stavitel v Česku, společnost CENTRAL GROUP, v roce 2017, kdy je odkoupil od společnosti CETIN spadající pod křídla PPF. Následná analýza ukázala, že pro extrémní množství azbestu a zastaralé technologie nelze současné budovy přestavět, ale musí se ekologicky zlikvidovat.

Výstava k životnímu jubileu Evy Jiřičné je k vidění
v Centru současného umění DOX až do půli srpna
O vypsanou soutěž projevilo zájem 98 architektonických ateliérů ze 30 zemí celého světa, vybírala z nich odborná porota sestavená z předních českých architektů. Soutěže se zúčastnili i světově proslulí architekti jako Sou Fujimoto z Japonska, Ian Ritchie z Velké Británie nebo Richard Meier z USA.
Při návrhu se Jiřičná s kolegou architektem Petrem Vágnerem spojili s architektonicko-inženýrskou společností ARUP z Londýna. Ta navrhovala řadu z těch nejunikátnějších a nejsložitějších technických řešení staveb po celém světě, včetně dostavby Gaudího chrámu Sagrada Família v Barceloně, opery v Sydney nebo mnoha světových mrakodrapů.

Večer zakončil aplaus celého sálu, při němž Jiřičná pozvala na pódium i své spolupracovníky ze studia AI DESIGN. Dílo uznávané architektky si mohou zájemci v Centru současného umění DOX prohlédnout až do 12. srpna. Detailní informace naleznete na stránkách DOX, více informací o projektu Centrum nového Žižkova jsou dostupné na stránkách CENTRAL GROUP.


Žádné komentáře:

Okomentovat